Graficzne wyróżnianie elementów w SERPie

Patent Google

Written by:

Patent US 20110029518 A1 opisuje  w jaki sposób najlepsze wyniki w SERPie są wyróżniane graficznie celem zwrócenia uwagi użytkownika i ułatwienia mu wyboru.

Tło patentu

Google stara się dostarczyć najlepsze możliwe wyniki korzystając zarówno z analizy on-site jak i linków, niemniej ważne jest jednak to aby wyniki zaprezentować w najbardziej przyjazny sposób użytkownikowi, tak aby mógł możliwie szybko zweryfikować czy dany wynik odpowiada temu czego poszukuje. W tym celu prezentuje się „snippety” czyli fragmenty tekstu ze strony. Pomimo niewątpliwych zalet tekstowych snippetów patent stwierdza, że ich jakość zależy od działania automatu, który je generuje oraz, że ich analiza wymaga od użytkownika sporo czasu. Dlatego potrzebne są pomysły jak usprawnić ich działanie. W tym celu powstały wizualne wskazówki dla użytkowników.

Możliwe dodatkowe wskazówki z odniesieniami do grafiki poniżej:

  • linki do kategorii – 215
  • linki do najnowszych informacji związanych z zapytaniem – 216
  • tekst snippet opisujący stronę – 220
  • kategorie w breadcrumbsach – 221
  • miniatura związana ze stroną – 230
  • tytuł strony (niekoniecznie z title) – 210
  • Inne możliwe wyróżnienia: inne linki, logotyp, kontrastowe czcionki (kolor, rozmiar, grubość), tło, etykieta

Możliwe dodatkowe wskazówki graficzne w SERPIe

Intencją wyszukiwarki jest maksymalne skrócenie czasu jaki użytkownik musi poświęcić na dokonanie wyboru oraz doprowadzenie do sytuacji, w której czytanie tekstowego snippetu nie będzie potrzebne aby zrozumieć co znajduję się za danym linkiem.

Proces decydowania o tym, czy strona zasługuję na graficzne wskazówki:

Proces decydowania o tym, czy strona zasługuję na graficzne wskazówki

Z schematu wynika, że wskazówki graficzne otrzymują dokumenty, które są najbardziej relewantne. Jak oceniana jest ta cecha?

Ocena relewantności dokumentu

Relewantność oceniana jest w zależności:

  • Pozycji dokumentu w SERPie
  • CTRu dokumentu względem innych dokumentów
  • Punktów za trafność dokumentu względem pozostałych dokumentów w SERPie
  • Jeśli dokument dotyczy pornografii Google może wykluczyć go z wyróżniania wizualnego

Dane te trafiają do komponentu decyzyjnego, który podejmuję decyzję o tym czy wyróżnić graficznie wynik. Kombinacja powyższych elementów na wysokim poziomie pozwoli uzyskać efekt. Patent wspomina, że jeśli jeden wskaźnik bardzo wybija się ponad oczekiwaną wartość, to nawet brak wysokich wyników w pozostałych może spowodować rozbudowanie snippetu. Czyli bardzo wysoki CTR na 9 pozycji może wywołać rozbudowanie snippetu, a pierwsza pozycja może dać snippet nawet jeśli nie ma ruchu za wiele.

Źródło

https://www.google.ch/patents/US20110029518

Testy

Jedynym obiecującym testem wydaję się sprawdzenie czy duży CTR na stronę pozwoli uzyskać na niej rozbudowę rich snippetu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *