Czy Google korzysta z social mediów przy ocenianiu stron?

Patent Google

Written by:

Ranking obiektów społecznościowych

Patent US 20110022602 A1 z 2011 roku prezentuje metodę na wyłowienie spośród mediów społecznościowych interesujących treści. Wedle dokumentu obiekty społecznościowe to:

  • Społeczności
  • Profile
  • Blogi
  • Wpisy blogowe
  • Wydarzenia
  • Fora
  • Tematy na forach
  • Posty
  • Zdjęcia
  • Obrazki
  • Albumy
  • Pliki
  • Polecane artykuły
  • Linki

Na wstępie stwierdza, że oparcie się tylko na zewnętrznych wskaźnikach, takich jak słowa kluczowe czy lokalizacja dokumentu w przypadku social media zawodzą. Wiele tekstu poświecono na ogólny opis tego jak funkcjonują społeczności, które patent ma obsługiwać. Pojawia się sugestia, że może on być wykorzystany w wyszukiwarce wewnątrz samej społeczności.

Kiedy tekst wraca do ciekawych rzeczy pojawia się informacja, że wśród indeksowanych treści są aktywności użytkowników. Jako przykład pada sytuacja, w której ktoś się zadeklarował jako fan np. zespołu, lub też został czyimś przyjacielem. Indeksowana jest informacja jaki to użytkownik, kiedy to zrobił itp. To aktywności związane z danym obiektem społecznościowym służą do zbudowania punktacji wykorzystywanej w rankingu. Każdy obiekt ma przypisane inne kryteria oceny. Wymienione przykłady:

  • Użytkownik może być oceniany po liczbie znajomych
  • Forum społeczności może być oceniane po aktualności postów, ilości użytkowników, tempie przyrostu użytkowników lub postów

Punktacja jest regularnie odświeżana i służy do budowania oceny danego obiektu społecznościowego.

proces dzialania spolecznosci

Obrazek z patentu przedstawia przykładową społeczność – stronę internetową społeczności zbudowanej wokół olimpiady w Chinach.

proces rozpoznawania mediow spolecznosciowych

W kolejnym obrazku mamy przedstawiono środowisko, z którym oddziałuje wyszukiwarka i moduł budowania rankingu. Moduł rankingu ocenia obiekty social media wedle:

  • Ilości,
  • częstotliwości,
  • aktualności,
  • innych rodzajów wyróżnień wewnątrz społeczności.

 oceniania obiektów społecznościowych i zamieniania ich w ranking

Następny obraz przedstawia proces oceniania obiektów społecznościowych i zamieniania ich w ranking.

Google zbiera dane o aktywnościach w społeczności takie jak:

  • wizyty użytkowników
  • publikacje społecznościowe
  • odpowiedzi na forum
  • rejestracje użytkowników
  • zmiany profilu użytkownika
  • zmiany w członkostwie w społeczności
  • inne oznaki aktywności w sieci społecznościowej

Różne aktywności służą ocenie różnych obiektów. Dane rankingowe dotyczące tematu forum zawierają dane o postach. Dane rankingowe społeczności zawierają dane o członkach. Dane rankingowe o użytkownikach obejmują dane o czasie rejestracji użytkowników itp.

Podczas budowania rankingu obiektów społecznościowych Google stosuje również inne systemy oceny takie jak PR. Ostateczny wynik to kompilacja różnych metod rankingowych.

Lista wskaźników dla danych obiektów social media

Forum Topic (post)

  • Czas od opublikowania postu
  • Ilość odpowiedzi na post
  • Czas w jakim napływają odpowiedzi
  • Ilość odsłon
  • Ocenę tematu (może z mechanizmu oceny w samej społeczności)
  • Długość poszczególnych odwiedzin
  • Kto napisał post (użytkownicy mają swój ranking, poniżej opisany)
  • Ocena społeczności, w której post został napisany

User

  • Czas rejestracji
  • Ilość znajomych
  • Ilość fanów (śledzący bez wzajemności)
  • Ocenę użytkowników (to kto cię śledzi buduje twój wskaźnik)
  • Ilość odsłon profilu
  • Czy ma zdjecie
  • Całkowity PR użytkownika
  • Ocenę postów danego użytkownika

Community        

  • Ilość członków
  • PR sumy wszystkich członków
  • Ocenę stron społeczności
  • Oglądalność stron społeczności
  • PR strony społeczności

Pages

  • Suma PR wszystkich postów
  • Ocena wpisów
  • Ilość odsłon
  • Ilość odpowiedzi (zakładam, że komentarzy)
  • PR wpisów

Lista nie jest wyczerpująca, Google zastrzega, że może być tego znaczenie więcej. Wskaźniki mają swoje wagi. Sugeruje zerknąć do angielskiej wersji wylistowania, przetłumaczyłem to OK. ale widać że jest masa wzajemnie sprzęgniętych ocen, coś co właśnie zostało ocenione wpływa na ocenę kolejnego elementu i na odwrót. Ocena dotyczy zarówno stron, profili, wpisów na blogu czy komentarzy. Przy takiej ilości zagadnień wydaję się to być trochę nieprawdopodobne.

Patent podkreśla, że wszystkie wskaźniki są ujęte w algorytm „przedawniania się”. Czyli największe znaczenie mają treści społecznościowe z „teraz”.

W patencie padają konkretne wzory dla różnych typów obiektów. Np.

TEMAT NA FORUM

TEMAT NA FORUM

PROFIL UŻYTKOWNIKA

PROFIL UŻYTKOWNIKA

SPOŁECZNOŚĆ

SPOŁECZNOŚĆ

Niestety poziom ich skomplikowania jest dla mnie zbyt duży, żeby je zrozumieć. Widać jednak wyraźnie, że Google z łatwością ocenia „żywotność” danego forum internetowego czy aktywność w komentarzach. Umie i ocenia również samych użytkowników. Ocena społeczności jest częściowo sumą ocen indywidualnych jej użytkowników. Poziom skomplikowania wydaję się ogromny.

Po dokonaniu oceny poszczególnych obiektów społecznościowych tworzona jest strona wyników porządkująca je wedle punktacji. Wyniki, które przekroczyły określone progi mogą być wyróżnione graficznie.

Patent nie zawiera informacji w jaki sposób ranking obiektów społecznościowych jest uwzględniany w rankingu ogólnym. Buduje jednak spojrzenie na to jak wiele wyszukiwarka twierdzi, że rozumie z treści tworzonych przez użytkowników.

Testy

  • więcej komentarzy pozytywnie wpływa na pozycje?
  • większa częstotliwość komentarzy dobrze wpływa na pozycję?
  • temat na forum w którym rozmawiają tylko użytkownicy o największej ilości aktywności będzie wyżej niż taki w którym rozmawiają osoby, z których każda założyła pierwszego swojego posta?
  • czy na komendę site: profile użytkowników znajdziemy jakąś zależność od ich stażu na forum?
  • powyższą metodą można ocenić również wątki na forum, czy ich kolejność ocenimy w gradacji od najlepszego do najgorszego?

Źródła:

https://www.google.ch/patents/US20110022602

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *