Czas ładowania się stron jako czynnik rankingu wyszukiwarki Google

Patent Google

Written by:

Patent US8645362 przedstawia w jaki sposób Google mierzy czas ładowania strony i w jaki sposób uwzględnia go w rankingu. Na początku pada deklaracja, że jeśli użytkownik trafi na dwa zasoby które są równie relewantne na dane zapytanie, to użytkownik może woleć zobaczyć ten z nich, który szybciej się załaduje. To wskazuję, że czas ładowania się strony jest ponad ogólnym rankingiem i rozstrzyga starcia, gdzie Google odnotowuje „remisy” w punktacji. W dalszej części jest to napisane wprost, że czas ładowania się strony decyduje o tym, który z rozpatrywanych zasobów jest pierwszy w SERPie.

Jak Google mierzy czas ładowania się stron?

Samodzielnie nic nie mierzy, nie ma robota Google, który by symulował wejście na stronę i mierzył czas ładowania się serwisu. Google wedle patentu zbiera dane statystyczne ze sprzętów użytkowników, którzy weszli w interakcje z daną stroną www. Następnie dzieli je na grupy, najpierw zgodnie z krajem, a potem zgodnie z user agentem. W tak stworzonych podgrupach wylicza średnią* i to ona jest informacją o prędkości ładowania się strony braną pod uwagę w rankingu.

Jak Google mierzy predkosc ladowania sie strony

MIerzenie czasu ladowania sie strony w google

 

*konkretnie Central Tendency – https://en.wikipedia.org/wiki/Central_tendency czyli medianę, modalną lub średnią itp.

Jak zbiera te dane? Powiedziane jest że, z jednej lub więcej przeglądarek internetowych, wtyczek do przeglądarek, czy też oprogramowania urządzeń. Czyli mogą to być np.:

  • Chrome,
  • wyszukiwarka Google w FF,
  • wyszukiwarka Google w Operze,
  • system android.

Rzeczywiście jest to maszyneria pozwalająca śledzić skutecznie niemal wszystkich użytkowników i wyliczać miarodajne średnie prędkości ładowania się stron.

Czyli prędkości uzyskiwane na różnego rodzaju narzędziach testujących, mogą być mylące. Wskazówki, co należy poprawić na pewno są warte wprowadzenia, ale sam wynik wydaję się być trochę bez sensu, ponieważ nie oddaje średniej z urządzeń użytkowników, a pomiar maszyny.

Jak wygląda proces przyznawania punktacji?

pomiar predkosci ladowania sie dwoch konkurujacych stron

predkosc ladnowania sie strony jako czynnik rankingu wyszukiwarki google

Wyszukiwarka w odpowiedzi na zapytanie dostaje relewantny ranking, czyli taki, który porządkuje wyniki wedle najlepszej trafności stron docelowych względem zapytania. Następnie na to nakłada dodatkową punktację przyznawaną za czas ładowania się strony. Nie dzieje się to w oparciu o same zestawienie średnich wyników, które powyżej przytaczałem. Dopiero kiedy średnia doprowadzi do przesunięcia w górę, bądź w dół mnożnika „N” dany adres w SERPie jest podbijany w górę, lub zrzucany w dół. W zależności od tego jak zdał test, może to być przesunięcie wiele pozycji, nie tylko jedno oczko (patrz obrazek nr.2)

Mnożnik/Wskaźnik N

Mnożnik/Wskaźnik N to informacja o tym jaki % stron ładuję się w danym zakresie czasu. Jeśli strona wybiję się ponad te zakresy, albo wypadnie od nich dużo gorzej, to zostanie odpowiednio wzmocniona lub osłabiona w SERPie.

Kiedy czas ładowania się strony nie jest brany pod uwagę?

Patent zaznacza, że dla niektórych zidentyfikowanych zapytań czas ładowania strony może zostać pominięty przy tworzeniu SERPu. Chodzi o zapytania np.

  • o stronę główną konkretnego portalu,
  • informacje newsowe,
  • czy informacje związane z pogodą.

 Chrome User Experience Report

Poza patentem, to, że Google mierzy czas strony na podstawie danych od użytkowników potwierdza sam test https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl  Od jakiegoś czasu znajduję się tam wynik Page Speed

 Chrome User Experience Report

w którym znajdziemy odnośniki do stron: https://developers.google.com/speed/docs/insights/faq#speedscoreunavailable

https://developers.google.com/web/tools/chrome-user-experience-report/

Gdzie Google już w całkiem konkretny sposób opisuje cały mechanizm opierania się na danych użytkowników Chrome – „Chrome User Experience Report” w celu wyliczenia średniej prędkości strony.

 

Ciekawostka:

Czas ładowania się stron może być dla hosta czy IP dzielony między wszystkie zasoby na nim.

Spostrzeżenie:

W konkurencyjnych tematach, gdzie wszystkie strony docelowe dobrze ogrywają temat, czas ładowania się strony może być kluczowym czynnikiem rankingowym.

Źródła:

https://www.google.ch/patents/US8645362

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *